Home / Transport / Organizacja i autobusy – rozpoczynają bitwę o klientów.

Organizacja i autobusy – rozpoczynają bitwę o klientów.

Zmiana i autobusy – rozpoczynają walkę o klientów. Należy więc przyjrzeć się, w który system kolej zamierza rywalizować z konkurencją, często z autobusami. Nowe możliwości wprowadziły zarówno PKP Przewozy Regionalne (pociągi pospieszne i osobowe), jak i PKP Intercity (ekspresy i InterCity). Pierwsza ze spółek wprowadziła „REGIO Karnet”, a druga „Karnet dojazdowy”. 

„REGIO Karnet” to bilet imienny uprawniający do prowadzenia dowolną klasą pociągów osobowych i szybkich, z elementem pociągów objętych taryfą specjalną – informuje Marek Brzdąk ze Świętokrzyskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. Po wykupieniu takiego biletu, który korzysta 120 zł, można zwiedzać bez ograniczeń w trzy dowolnie wybrane dni. Jednak tylko do 8 czerwca, od 25 czerwca do 27 września także od 29 października do 28 grudnia bieżącego roku.

Komu i kiedy taki bilet się opłaca? 

Wszystko zależy z tego, jak często decydujemy podróżować pociągiem. Drogę nie jest bowiem większego uznania, bo nawet jeśli pojedziemy z Kielc do Gdyni oraz z powrotem, lepiej opłaci się zakup biletu normalnego. Wówczas za podróż zapłacimy 110 zł, a wtedy o 10 zł tanio niż kosztuje „REGIO Karnet”. Jeśli natomiast zamierzamy pozwiedzać Polskę, podróżując koleją, warto zająć się tą możliwością. I kiedy zapoznaje się nowa promocja PKP Intercity? – „Karnet dojazdowy” obowiązuje na jakiejś, wskazanej przez pasażera relacji określonej na bilecie. Niezależnie od odległości i jakości pociągu kosztuje 50 zł – mówi Adrianna Chibowska, rzeczniczka prasowa PKP Intercity. Podobnie, kiedy w przypadku „REGIO Karnet”, oferta ta i stanowi w niektórym etapie ograniczona – zmusza do 8 grudnia 2007 roku w niektórych pociągach szybkich i TLK. Czy warto spośród niej zastosować? Tak, bo za 50 zł można na przykład przejechać ekspresem z Włoszczowy Północ do Krakowa a z powrotem, podczas gdy bilet popularny w samą stronę kosztuje 48 zł. 

Autobusem trochę taniej,  lecz dłużej 

Oraz gdy cenniki PKP patrzą na środowisku PKS? Składa się, że podróżowanie autobusem jest dostępniejsze od przejazdów koleją (patrz infografika obok). Przejazd po drogach jest przecież zawsze znacznie wolniejszy od podróżowania po torach. Przykłady? Autobus z Kielc do Krakowa jedzie 2 godziny 30 minut, oraz do Warszawy 3 godziny 20 minut. Pociąg jest „bliższy” odpowiednio o 40 i 30 minut, a nie zawsze, bo koleją z Kielc do Zakopanego jedziemy prawie 6 godzin, podczas gdy autobusem nieco ponad… 4 godziny. Wynik jest wtedy prosty. Przed rozpoczęciem podróży, warto pomyśleć rozkład drogi i cennik. Szczególnie polecamy zająć się „promocjami”, które nie jednak ukazują się lepsze od „tradycyjnych” ofert.

About admin